UEFA Champions League

När det gäller europeisk toppfotboll finns det en turnering som sticker ut mer än andra. Det handlar om Champions League som har funnits i olika former ända sedan 1955. Anledningen till att turneringen skapades var att det skulle ge mästarklubbar i respektive ligor chansen att få mäta krafterna med varandra. Därför var det bara vinnarna av varje liga som fick vara med i turneringen de första gångerna. Den första upplagan hette Europacupen för mästarlagen och det var också det namnet som det hade ända till 1993. Då expanderade turneringen till dess nuvarande format och fick också namnet Champions League.

De första åren var Real Madrid dominanterna i europeisk klubbfotboll. Ledda av giganterna europa_cup_1961_barcelona_-_hamburg_5Alfredo Di Stefano och Ferenc Puskas lyckades klubben vinna inte mindre än fem av de första upplagorna. Därefter började de andra lagen kunna utmana på riktigt och 1961 kunde Benfica ta hem segern. Även året därpå var det portugiserna som vann med storstjärnan Eusebio i spetsen. Redan efter några år hade Europacupen fått en hög status bland lagen som satsade hårt på att vinna tävlingen.

Under 1970-talet skulle vi svenskar få vara med och se allsvenska lag blanda sig i toppstriden. 1979 gick nämligen Malmö FF hela vägen till final där de ställdes mot engelska Nottingham Forest. Dessvärre förlorade de finalen med 1-0 – och så nära har inget svenskt lag varit en Champions League-seger varken förr eller senare. Just Malmö FF har dock lyckats ta sig till gruppspelet flera gånger på senare år. Både 2014 och 2015 fick de vara med och tampas med de stora elefanterna. Zlatan Ibrahimovics återkomst till Malmös Swedbank Arena är kanske det starkaste minnet från de insatserna.

Under de senaste åren har det varit spansk dominans i Champions League. 2014 tog Real Madrid hem segern mot rivalerna Atletico Madrid medan 2015 var Barcelonas år med en finalseger mot Juventus. 2016 slutade med en repris på Madrid-finalen där Real slöt cirkeln och visade att de är Champions Leagues mest framgångsrika lag genom tiderna. Oavsett vilket lag man håller på går det dock att uppskatta Champions Leagues tävlingsmoment där de allra bästa spelarna i världen ställs mot varandra.