Vanliga skador inom fotboll

Skador förekommer inom alla sporter, och fotbollsspelare är inte undantagna risken att drabbas av en skada. Det är snarare så att skador är ganska vanligt förekommande inom fotboll, som ju både är en sport som sätter hård fysisk press på kroppen och en kontaktsport, med risk för sparkar, slag och annat som kan resultera i skador. Statistiken visar att spelare drabbas av mellan 3 och 7 skador per 1 000 spelade träningstimmar, och mellan 14 och 30 skador per 1 000 spelade matchtimmar.

Den vanligaste typen av skada inom fotboll är dock inte en sådan som åsamkas av andra, utan helt enkelt av olyckstypen, nämligen stukningar. Stukningar är generellt den vanligaste idrottsskadan sett till alla sporter, men fotboll är särskilt drabbat av denna skada. Det beror på de många plötsliga riktningsförändringar och hopp som fotbollspelare utför. Det är också vanligt att en stukning är resultatet av en tackling.a_possible_dive

Faktum är att skador på fotleden är den näst vanligaste skadan inom fotboll. Det allra vanligaste är skador på knäna, till exempel skador i främre korsbandet – nästan hälften av alla skador inom fotboll som drabbar knäna handlar om just skador på främre korsbandet. Detta är också den typ av skada som tar längst tid att återhämta sig från, och kan i vissa fall leda till permanenta problem. Andra vanliga skadeställen inom fotboll är höften och låret – hela 93 procent av alla skador inom fotboll är lokaliserade till någon del av benet.

För att förebygga skador i fotlederna och fötterna är det bästa man kan göra att träna upp stabiliteten och balansen, liksom att se till att man är rörlig i lederna. Man bör också kontrollera att man inte står och går med någon felställning, eftersom detta gör foten mer instabil; i sådana fall måste man kompensera detta med ett specialanpassat fotinlägg. Om man vill ha hjälp med att hitta övningar för att stärka upp fotleden, eller med att avgöra om man behöver inlägg eller inte, kan man kontakta en naprapat. En naprapat kan också hjälpa till med diagnosticering och behandling av andra typer av skador. Om du letar efter en naprapat i Stockholm ska du gå in på Varden.se, där du med en enkel sökning kan hitta en naprapat i närheten av dig.