Real Madrid

Real Madrid, vars fulla namn är Real Madrid Club de Fútbol, är en av de största fotbollsklubbarna i Spanien, och även en av de mest framgångsrika. Klubben spelar i La Liga, Spaniens högsta division, och har där vunnit rekordmånga 32 titlar. Klubben har även varit framgångsrik internationellt, och bland annat vunnit 11 titlar i UEFA Champions League.

Klubben grundades år 1902, och hette ursprungligen bara Madrid Club de Fútbol. Tillägget ”Real”, som betyder ”kunglig” på spanska, gavs till klubben av kung Alfons XIII år 1920, liksom kronan som kröner klubbens emblem. Trots detta kungliga namn var det dock först från 1950-talet och framåt som Real Madrid verkligen etablerade sig som ett av de främsta lagen i spansk och europeisk fotboll. När man idag ser tillbaka på Real Madrids karriär är det fortfarande 1950-talet som talas om som klubbens främsta storhetstid, då de vann Europacupen fem år i rad, mellan 1956 och 1960. Laget har dock även haft flera framgångar på senare år, då de vann Champions League år 2000, 2002, 2014 och 2016.

1280px-Celebrando_el_primer_título_de_la_temporadaPrecis som alla stora fotbollslag har Real Madrid ett flertal smeknamn, varav de flesta baserar sig på lagets matchtröjor. Ända sedan klubben grundades år 1902 har laget nämligen burit vita hemmaställ med lila detaljer, vilket har lett till att de bland annat kallas Los Blancos (De vita) och Los Merengues (Marängerna). Dessa ställ bärs när laget spelar på sin hemmaarena, Santiago Bernabéu-stadion.

När laget spelar bortamatcher bär de istället ett lila ställ med vita detaljer. Det får åskådarna bland annat se de år som laget spelar på motståndarens arena vid de rivalitetsmatcher som spelas varje år mellan Real Madrid och deras främsta motståndare i Spanien, Atlético Madrid (som också hör hemma i Madrid) och FC Barcelona. Matcher mellan Real Madrid och Atlético Madrid brukar kallas ”El derbi madrileño”, alltså ungefär ”Madrid-derbyt”, medan matcher mot Barcelona kallas ”El clásico”, ”Klassikern”. Rivaliteten mellan Real Madrid och FC Barcelona speglar på många sätt motsättningarna mellan de två städerna, då Madrid representerar huvudstaden och centralmakten i Spanien, medan Barcelona är regional huvudstad i Katalonien och representerar den katalanska självständighetskampen.

Om du är ett fan av Real Madrid och spansk fotboll, och vill kunna följa alla matcher i La Liga på tv, ska du gå in på C More och läsa mer om deras utbud av sportkanaler. Där kan du få tillgång inte bara till den spanska ligan, utan även till matcher i exempelvis Premier League och Champions League.