Sveriges damlandslag i fotboll

Sverige spelade sin första damlandskamp i fotboll den 25 Augusti 1973. Man mötte då Finland i Mariehamn på Åland. Matchen slutade 0-0 efter ett stort spelövertag från Svensk sida. Detta skulle bli startskottet för svensk damfotbolls utveckling från en nästan ickeexisterande tillvaro till att under några år vara världsledande. Första mästerskapet gick av stapeln redan året därpå som var Nordiska Mästerskapen, återigen i Mariehamn. Sverige fick där möta Finland, vinst 1-0 och Danmark även där seger med 1-0 och därmed kunde man titulera sig Nordiska mästare. De följande åren fram till det första Europamästerskapet 1979 skulle svensk damfotboll dominera den nordiska fotbollskartan. I det första Europamästerskapet fick svenskorna ta sig an Wales, Nederländerna och Danmark i gruppspelet. Med vinster mot Wales och Finland och en oavgjord tillställning mot Nederländerna skulle Sverige som gruppvinnare få spela semifinal. Denna semifinal spelades mot Danmark. Ett Danmark som man i en träningsmatch vunnit komfortabelt mot med hela 4-1. Men i detta EM blev danskorna för svåra och man fick se sig besegrade med 1-0. I Matchen om tredjepriset vann Sverige mot England efter straffläggning och Sverige fick åka hem från Rimini med bronsmedaljer runt halsen.

Damfotboll en självklarhet!?

Från sin tillvaro på fotbollens bakgårdar har damfotbollen i allmänhet men landslaget i synnerhet växt och blivit en mer och mer respekterad företeelse inom svensk fotboll. Det har inte alltid varit så och fortfarande finns många som vill ha bort damfotbollen från fotbollskartan men starka personligheter tillsammans med seriösa samarbetspartners har lyft damlandslaget ordentligt. Damlaget har en egen hemmaarena, det är Gamla Ullevi i Göteborg. De har fått in personer på marknadssidan som vet värdet av damfotbollen och som vet att marknaden ligger öppen till skillnad från herrarnas som är ganska mättad. Det ställs högre krav från spelare mot förbund. Inte bara att barnvakter skulle hjälpa laget mycket utan även krav på högre ersättningar, bättre träningsförutsättningar och bättre marknadsföring. Damfotbollen har alla möjligheter att gå från att vara dömd att misslyckas av den stora massan inom fotbollen till att vara fotbollens guldkorn. Kan föreningar, förbund, tränare, spelare och andra intressenter ta upp den här bollen så kan man på allvar rita om fotbollskartan. Världen ligger helt öppen. Andra länder har förstått. Storlagen i Europa har förstått. Sverige borde gå i bräschen för denna utveckling.

Även tjejer blir proffs

I takt med att damfotbollen upptäcker sitt eget värde och att de etablerade klubbarna runt om ser detta så blir allt fler spelare professionella. Svenska damallsvenskan har länge varit en av de bästa ligorna i världen men nu när klubbar som PSG, Lyon, Bayern Munchen, Manchester City, Chelsea m.fl lägger stora pengar på sina damlag så väljer våra duktigaste spelare att lämna landet för mer attraktiva ligor. Detta är något man i svensk fotboll måste lära sig att leva med då pengarna i mångt och mycket är det som får tjejerna att välja andra ligor där dom får betalt för att spela fotboll på heltid och därmed kan bli mycket bättre fotbollsspelare. Där handlar det om löner i pengar. Inte enbart en snygg calvin klein tröja utan löner som spelarna kan leva på. Man är idag ganska välbeställda om man får chansen att spela i de stora lagen i de stora ligorna. Den utvecklingen är positiv men svensk damfotboll måste ta upp tråden att återigen bli världsledande.