Fotbolls-VM i Ryssland

Ett av sommaren absolut största event, i alla fall inom sportens värld, är Fotbolls-VM som går av stapeln i Ryssland 2018. Här får man se de allra bästa fotbollsspelarna i världen drabbas samman mot varandra och det kommer bli dramatik på mycket hög nivå. Totalt sett så är det 32 stycken länder som drabbas samman där lagen delats upp i åtta gruppen med fyra lag i varje. Lagen möter varandra i respektive grupp en gång och de två bästa i varje grupp går sedan vidare till åttondelsfinaler. De sexton lagen som nu återstår möts i utslagsmatcher tills enbart ett lag står som kvar som världsmästare. Öppningsmatchen spelas mellan värdlandet Ryssland och Saudiarabien den 14 juni och finalen kommer spelas en dryg månad senare, närmare bestämt den 15 juli och arenan för den drabbningen är Luzjnikistadion som ligger i huvudstaden Moskva. Vi får se om vi får se Sverige i final,

Sveriges grupp i VM

Fotbolls-VM 2018 i Ryssland har åtta stycken grupper i grundomgången. Ser man till Sveriges grupp i VM så finner man också Sydkorea, Mexico och laget som räknas som en av favoriterna till titeln, nämligen Tyskland. På pappret så är tyskarna favoriter med Sverige bör kunna ta sig vidare genom en andra plats om inte annat. Men det är tre matcher som Sverige ska spela och bollen är rund som man brukar säga och allt kan verkligen hända. En sak är säker och det är att det kommer bli mycket spännande att följa framfarten för de svenska spelarna. Den 17 juni spelas första matchen i Sveriges grupp och den går mellan Tyskland och Mexico. Dagen efter så spelar Sverige mot Sydkorea på Nizjnij Novgorod Stadion. Tyskland ska Sverige spela mot den 23:e juni och den matchen kommer spelas på olympiastadion. Matchen mot Mexico kommer att spelas på Centralstadion och den går av stapeln den 27:e juni. Denna match kan mycket väl bli en avgörande match om en plats i åttondelsfinalen i VM.

Ge Sverige din support

Alla som är intresserade av fotboll kommer hålla tummarna att det går bra för Sverige i VM i Ryssland. Även om man inte åker och ser matcherna på plats så kan man köpa tröjor eller halsdukar att ha på sig under matcherna även i TV soffan. Det är bara att leta upp en butik som säljer till exempel halloween kläder och svenska fan-prylar antingen online eller i en butik. Samla ihop familjen och/eller kompisar när det är dags för match, bunkra upp med lite gott och klä upp er i era supporter kläder eller vad ni nu valt att använda. Sverige är helt klart värda all support de kan få under mästerskapet och bara bedriften att komma hit var riktigt strongt gjort. Det känns som om att hur det än går i VM så har de lyckats bra. Det svenska landslaget har verkligen bara allt att vinna och ingenting att förlora.