Gefle IF

I Gästrikland ligger Gävle, en stad som kanske mest förknippas med julbocken. Fast sanningen att säga är att det är en fantastisk idrottsstad trots att den inte är så stor. Brynäs heter hockeylaget som spelar sina hemmamatcher på Gavlerinken. På Strömvallen spelar fotbollslaget sina hemmamatcher. Gefle IF är den äldsta flersektionsföreningen i Sverige och grundades redan den femte december 1882. Idag är klubben en renodlad fotbollsklubb, men till en början så utövades även skidor, skridsko och rodd. Klubben gjorde sig snabbt ett namn inom fotbollsvärlden och vann flera priser. 1933 spelar Gefle IF i Allsvenskan för första gången. Allsvenskan är den högsta divisionen i Sverige och premiärmatchen var 1924. Idag har Gefle IF både ett lag för herrar och damer samt en ungdomsverksamhet som hejas fram av supportergruppen Sky Blues.

En klubb med en viktig samhällsfunktion

Nu är ligorna igång igen efter sommaruppehållet men klubbens samhällsansvar tar aldrig paus. Gefle IF arbetar mycket med sin ungdomsverksamhet och det har skett en markant ökning i antalet medlemmar. I slutet av 90-talet fanns cirka 400 aktiva ungdomar i klubben och idag finns det över 1000. Fotbollen är en viktigt del i samhället och integrationen, och cirka 30 % kommer från andra länder. Klubben samarbetar med Gävles skolor och sjukhus samt med andra klubbar. Bland annat så har klubben en medlemsgård där ungdomar kan tillbringa sin tid även när det inte är träningar. Att få ungdomar att älska fotboll är bra för staden eftersom det håller dem borta från både kriminalitet och alkohol. En otroligt viktig del av samhället som hjälper både tjejer och killar i kampen mot mobbing och oavsett bakgrund bidrar till ett aktivt liv med stor gemenskap och trygghet. Klubben utbildar dessutom sina egna ungdomsledare och idag finns cirka 130 ledare.

Herrfotboll i Gävle

Det är genom herrfotbollen som Gefle IF har gjort sig ett namn. Tyvärr slutade säsongen 2016 katastrofalt när laget för första gången på tolv år åkte ur Allsvenskan. Det innebar att telefonlinjerna till Flyttstädning Sandviken gick varma för spelarflykten var ett faktum. Säsong 2017 spelar Gefle IF i Superettan men hoppas givetvis på en comeback trots de tunga avhoppen. Historiskt sett har klubben dock gjort avtryck i fotbollssverige. Den bästa tiden i klubbens historia har varit under 2000-talet då de kvalat för spel mot andra europeiska lag. Både 2006, 2010 och 2013 hade de chansen att gå vidare till Uefacupen eller Europa League. Det är de största framgångarna sedan slutet av 1800-talet och början av 1900 då klubben vann Rosenska pokalen. Gefle IF vann pokalen tre gånger och den är än idag förvarad i Gävle. Den står i Länsmuseets lokaler och vittnar om de fornstora bragderna.