Fotbollsderbyn och olika skador

Fotboll är en spännande och rolig sport och på en fotbollsplanen kan det gå både hårt och tufft till. En fotbollsmatch kan även vara väldigt fartfylld och intensiv ibland. Inte minst när män spelar, men även en match mellan kvinnor på högsta nivå kan vara nog så tuff och krävande.

Lite extra tufft brukar det kunna bli i så kallade derbyn mellan två lag från samma stad. Det finns många klassiska derbyn ute i fotbollsvärlden. Ett exempel på ett derby som många personer strömmar till för att beskåda på plats är ett klassiskt derby i den spanska huvudstaden Madrid. Där möts Atletico Madrid och Real Madrid, två riktiga topplag, varje år. Dock får det kanske ändå stå lite i skuggan av matcherna mellan Real Madrid och Barcelona, som brukar gå under namnet El Clasico. Den starka rivaliteten mellan de två internationella toppklubbarna har historiska anor. Regionen Katalonien som Barcelona ligger i har lite annan kulturell och historisk bakgrund än Madrid och vissa i en separatistisk rörelse vill verka för ett självständigt Katalonien. Spanjorer vill även kalla Barcelonas arena för Camp Nou medan Barcelonas invånare hellre säger Nou Camp.

Derbyn mellan Real Madrid och Atletico Madrid kan också bli spännande när de två olika lagen möts. Real Madrid brukar nästan alltid vara favoriter, men som ett av de bästa lagen i La Liga och en ständig utmanare till de två gigantklubbarna är Atletico Madrid en klubb som man absolut inte kan eller får underskatta.

I fotboll kan det vara vanligt med skador på knäna och det rör sig ofta om antingen korsband eller ledband som går sönder och slits av. Skadorna kan vara allvarliga och svåra att återhämta sig ifrån. För den som är kvinna kan risken för dessa allvarliga skador vara extra stor. Det har visat sig att det är vanligare att kvinnliga fotbollsspelare sliter av sina korsband eller ledband och det beror på vissa skillnader mellan män och kvinnor vad gäller både anatomi och fysiologi.

Ett annat problem med knäna som kanske inte orsakas av lika plötsliga händelser utan som brukar utvecklas över tid och dyka upp när man blir äldre är så kallad artros. Artros är ett stort problem när knäna börjar bli utslitna. Får man artros kan man i vissa lägen inte göra så mycket åt saken vilket ju förstås är väldigt tråkigt. En av fyra personer över 45 år får artros och det kan orsaka stelhet och smärta i leder, särskilt vid en hög belastning.

Dagens moderna toppspelare i fotboll tränar mycket, men trots att de är vältränade och har starka muskler kan de ibland bli skadade. En annan vanlig olycka som kan ske på en fotbollsplan är att en spelare kan få en smäll i huvudet om två huvuden slås samman och krockar i en nickduell. Även armbågar som flyger upp i ansiktet på någon kan orsaka problem.