Kända kvinnliga fotbollsspelare

Fotboll är en sport som utövas över hela världen. Att se på fotboll är ett nöje som också delas av extremt många människor. Det finns gott om manliga kända fotbollsspelare men vet vi lika mycket om de kända kvinnliga fotbollsspelarna? Marta Vieira da Silva är den högst betalda kvinnliga fotbollsspelaren i världen och spelar i FC Rosengård. Hon är även den stora stjärnan i Brasiliens landslag. Den näst bäst betalda fotbollsspelaren är Abby Wombach som förutom att hon spelar även agerar tränare. Hon kommer från USA och har vunnit två OS-guld med sitt landslag.

Damlandslaget vill att alla ska få vara med

Budskapet är att alla ska vara välkomna i fotbollsvärlden. Fotboll är för alla, oavsett vem du är eller var du kommer ifrån. Damlandslaget spelade in film som ska göra fotbollen mer inkluderande. Filmen skapades i samarbete med lagkamrater i Azalea BK och kommer att användas till ett projekt som heter ”Alla är olika-olika är bra” som Svenska fotbollsförbundet har skapat tillsammans med Svenska Spel. Syftet med projektet är att ge stöttning till föreningar så att de tillsammans kan se till att fotbollen blir en sport som inkluderar alla. Azalea BK arbetar mycket med värdegrundsfrågor så detta projekt var något som de kände passade in bra.

Vinnare av Damallsvenskan

Den 5 november blev Linköping stolt vinnare av Damallsvenskan med 62 poäng. På andra plats kom FC Rosengård med 52 poäng. Linköpings lagkapten Magdalena Eriksson fick med heder lyfta Prinsessan Victorias pokal på hemmaplan och säger att det känns otroligt skönt med segern. Nu har bucklan återvänt till Linköping efter ha befunnit sig i Malmö och Tyresö sedan 2010. Linköping vann senast 2009. Tränaren Martin Sjögren säger att det ligger hårt och långsiktigt arbete bakom SM-guldet som Linköping också vann i oktober. SvFF:s licensnämnd har godkänt elitlicens för alla fotbollsklubbar i Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan som inför 2017 måste licensprövas.